Portada

Literatura popular

Una proposta didàctica per a l'ensenyament de la literatura

LAERTES
09 / 1992
9788475841977
CATALAN
Narrativa

Sinopsis

Bo i partint de la crítica i la revisió de la programació oficial de tercer de BUP, aquest llibre vol ser-ne un complement i, fins i tot, una alternativa. De fet, aquesta proposta didáctica és el resultat de l'experiéncia que els autors i altres professionals han estat realitzant des del curs 1981-82 en diversos centres (Mollet, La Garriga, Granollers) i han sotmés a contínues revisions, a partir de la seva aplicació a l'aula. Es tracta d'una proposta adreÇada de manera especial a les classes de literatura catalana de 3r de BUP, peró també pot ser utilitzada com a programació d'un trimestre o com a EATP de creació literária. Igualment, per les seves característiques, per com está concebut i per com és presentat i pautat el material, pot ser idónia com a crédit comú en el marc del Nou Sistema Educatiu, la futura Reforma. Els autors creuen també que algunes de les propostes són adequades per als darrers cursos d'EGB i per a primer i segon de BUP. Pel que fa als materials de treball per a l'alumne/a, s'hi ofereix una mostra del que ha estat la literatura popular catalana a través dels temps. Més que exhaustiva, pretén de ser representativa i variada. El llibre, peró, no es proposa una finalitat investigadora sobre els géneres (rondalla, llegenda, canÇó popular, costums, auca, teatre, premsa, novel·la popular, canÇó moderna, noves formes com ara la rádio i la televisió, etc.) i les seves característiques. Més aviat intenta d'aproximar els nois i noies a una producció espontánia del poble, sotmesa al pas del temps i als diferents tipus de transmissió, uns textos que puguin ser suggerents i que d'alguna manera es relacionin amb les seves experiéncies. Al llarg de l'obra hi trobem els diferents géneres populars ordenats de forma més o menys diacrónica, precedits per una breu introducció. Les orientacions didáctiques i les activitats complementen el material antológic i en faciliten la utilització i l'análisi. Finalment, de cada tema es proposen una série d'activitats creatives que poden estimular la participació i l'interés de l'alumnat.